رفتن به محتوای اصلی

مهندس رویا صادقی عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی:رشته برق یکی از پرمسئولیت ترین رشته ها در حوزه صنعت ساختمان است

برق، لازمه زندگی و صنعت برق نیز فراهم کننده این نعمت ارزشمند امروزی است و همچنین به عنوان یکی از صنایع زیربنایی، تاثیر چشمگیری بر سایر بخش‌های ،صنعتی، ساختمانی، کشاورزی و.... داشته  به طوری که می توان یکی از مهمترین زیربناهای اقتصادی دانست که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جامعه دارد. مزیت‌های انرژی الکتریکی نیز از قبیل  سهولت مصرف و امکان تبدیل به سایر انواع انرژی و ... بر اهمیت آن می‌افزاید.

 10 اردیبهشت روزملی صنعت برق را گرامی میداریم و برای ارج نهادن به تلاشی که نتیجه آن آرامش پایدار برای مردمان این مرز و بوم است را به تمام مهندسان  و تلاشگران  فعال در این حوزه تبریک عرض میکنم.

چالش های صنعت برق در جامعه
صنعت برق عهده دار مدیریت عرضه و تقاضای برق بوده و ضمن رشد کیفی زندگی مردم نقش محوری در صیانت از منابع ملی، حفظ محیط زیست ، رفاه اجتماعی و خوداتکایی برای توسعه پایدار کشور ایفا می‌کند که متاسفانه در سالهای اخیر کمبود برق در ایران به بحران تراز اول مدیریتی تبدیل شده است. به علت ناترازی تولید و مصرف در زمان پیک مصرف ، دولت برای مدیریت توزیع برق تصمیماتی اخذ نموده که  بیشترین فشار به شرکت‌های فعال در شهرک‌های صنعتی وارد شده، تا جایی که بسیاری از صنایع در این شهرک ها با بحران شدید مالی مواجه شده اند.

-توسعه پایدار و حفظ محیط زیست از جمله موضوعاتی است که طی سالیان گذشته اهمیت ویژه‌ای در جهان پیدا کرده است. با توجه به معضلات و مشکلات زیست محیطی ناشی از انرژی‌های فسیلی و پایان‌پذیر بودن آن‌ها، بحث انرژی‌های تجدیدپذیر (renewable energies) مطرح و عملیاتی شده است.

در این راستا طی جلساتی که گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با مدیران و همکاران برق شرکت های توزیع استان آذربایجان شرقی وتبریز داشته اند با تاکید بر استفاده از انرژی های تجدید پذیر در ساختمانها باهدف  مدیریت مصرف برق وجلوگیری از قطع برق منازل در زمانهای پیک مصرف  بحثهایی در خصوص ایجاد مشوق برای الزام ساختمانها واستفاده از فضای پشت بامها صورت گرفته است .

وضعیت بازار کار فارغ التحصیلان رشته برق

پیشرفت های تکنولوژیکی منجر به پیشرفت و تحول قابل توجهی در صنعت برق در طول سال ها شده است. این امر باعث ایجاد زمینه های فعالیت کاری  برای مهندسین برق با توجه به مهارت وعلاقه مندی شده است و در صورت به روز رسانی دروس دانشگاهی با دانش روز وآموزشهای مهارت محوردر دانشگاهها دستیابی به این بازارهای کاری آسان تر خواهد شد. به عنوان مثال در حوزه ساختمان همکاران مهندس برق در حوزه های مختلفی مانندسیستم های امنیتی ، انرژی های تجدیدپذیر ،هوشمندسازی ساختمانها ،سیستم های اعلان حریق ،تابلو سازی ،سیستم های ایمنی ،نورپردازی و.....میتوانندفعالیت نمایند.

متاسفانه در جامعه ایران مهندسی در حوزه ساختمان در همه رشته ها  به عنوان شغل تعریف نشده است و پس از سالیان متعدد در بخش بیمه وتعرفه حق مسلم مهندسان که اکثرا جز شاگردان ممتاز مدارس ودانشگاهها بوده اند ضایع شده است واین باعث دو شغله بودن اکثر مهندسان شده ومانع تمرکز ونوآوری وپژوهش های لازم در حوزه مهندسی ساختمان شده است.

چالش های مهندسین  برق و اقدامات در سازمان نظام مهندسی ساختمان

رشته برق یکی از پرمسئولیت ترین رشته ها در حوزه ساختمان است که این مهم  بدلیل عدم آشنایی با خدمات مهندسین برق واستفاده از افراد غیر مرتبط  در ارایه برخی خدمات در جامعه و همچنین عدم اطلاع رسانی حوادث ناگوار ناشی از برق گرفتگی وخسارت های جانی ومالی، آن طور که باید شناخته شده نیست.

خوشبختانه در جهت افزایش کیفیت طراحی ونظارت وکنترل ،جهت یکسان سازی نقشه ها در تبریز وشهرستانها وحذف سلایق واجرای دقیق مقررات ملی وآموزشهای مهارت محور در گروه تخصصی برق با حمایت هیات مدیره محترم  اقدامات خوبی صورت گرفته است  و در وحدت رویه با اداره آتش نشانی وشرکتهای توزیع برق برنامه هایی تدوین شده وهمچنین تلاش برای فعال نمودن بخشهای مغفول شده مبحث 13 همانند ضرورت تست وتحویل ساختمانها قبل از پایانکارواجرای تفاهم نامه کشوری فیبر نوری با شرکت مخابرات  پس از آموزش همکاران و برای انعقاد تفاهم نامه در خصوص اندازه گیری ارت وسایربندهای شیوه نامه برق  برنامه ریزی واقداماتی انجام شده وسعی بر اینست دغدغه های اعضا در این موارد حل شده و آموزش مهارت محور مهندسین جدیدالورود انجام گیرد وشایسته هست با همت مسولین اداره استاندارد در حذف مصالح غیر استاندارد در اجرای ساختمانها بیشتر موثر باشیم. 

مسولیت مهندسین برق قبل از بتن ریزی برای نظارت برحسن اجرای سیستم همبندی وبرق ایمن در ساختمان شروع وبعد از نصبیات وراه اندازی برق دایم و همانند سایر مهندسین حوزه ساختمان بصورت مادام العمردر مقابل حق الزحمه ناچیز  ادامه دارد .

همانظور که مستحضرید در حادثه های  آتش‌سوزی اخیر در کشور و استان من جمله در بازار تبریز،کلینیک سینا ،پلاسکو ،بیمارستان گاندی  اتصال برق و استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد،علت حادثه اعلام شده است با توجه به اینکه ساختمان يك سرمايه ملّي است و عدم كنترلهاي لازم پس از ساخت آن،علاوه بر اینکه  خسارت هاي جبران ناپذيري بر اقتصاد هر كشور بر جاي ميگذارد، از اينرو براي نگهداری از ساختمان و اجزاي آن نياز به اجرایی شدن مبحث 22 مقررات ملی با همت مسولین می باشد که پیشنهاد اینجانب اجرای آن با بازرسی ادواری در نقل  وانتقال ساختمانهابصورت پایلوت در شروع می باشد.

برای جلوگیری از اطاله کلام برخی موارد موثر ولازم در افزایش کیفیت ساختمانها وارتقا جایگاه  مهندسی را  بصورت تیتروار بیان می کنم و آرزو دارم که در راستای ارتقا و بهبود کیفیت و ایمنی ساختمانها و مشکلات فعالان این عرصه، اقدام مثبت و سازنده ای انجام گیرد.

-تلاش جهت واقعی سازی تعرفه ها وحذف ضرایب بین رشته ای جهت وحدت هرچه بیشتر مهندسین چهار رشته ومتناسب سازی حق الزحمه هر رشته با توجه به شرح وظایف (از سال 79 تا کنون شرح وظایف رشته های مهندسی تغییر کرده وجهت حصول نتیجه منصفانه باید مستقل ارزش گذاری صورت گیرد.)

-پیگیری جهت حل مشکل بیمه ومسکن مهندسین

-پیگیری شفاف سازی در خصوص تعارض منافع برای اجرای منصفانه

-طراحی نظارت واجرای  دقیق  ضوابط مبحث 19 مقررات ملی جهت مدیریت مصرف انرژی در کشور ومدیریت هزینه در پرداخت قبوض برق وگاز ذینفعان

-تشکیل تیمی مجرب وپیگیر جهت به روز رسانی نظام نامه های ارجاع نظارت وقراردادهای نظارت و....با هدف استفاده از تجربیات نظام مهندسی های استانهای موفق جهت حل مشکلات مهندسی از جانب شورای مرکزی

-استفاده از مجریان تاسیسات در ساختمانهای گروه د جهت افزایش کیفیت اجرای تاسیسات ورعایت موارد ایمنی

-استفاده از برقکاران وکارگران  دارای کارت مهارت در ساختمانهاکه در این راستا تفاهم نامه ای با فنی حرفه ای صورت گرفته است.

سخن پایانی:

امروزه توسعه وپیشرفت ایران عزیزمان در گرو توانمندی وتخصص تلاشگران این عرصه حیاتی هست.ولی متاسفانه دیر زمانی است که ما مهندسان در همه رشته ها  به مظلومترین ومحجوبترین صنف شغلی تحصیل کرده تبدیل شده ایم واز طرفی حقوق (دریافتی) مادی مان را که بسیار اندک است ، خودمان با عدم اتحاد و با تخفیف دادن وعدم رعایت اخلاق حرفه ای ناچیزتر میکنیم، اینجانب ضمن گرامیداشت روز ملی صنعت برق، برای همه  مهندسان فعال وخستگی ناپذیررشته های مهندسی ،  از خداوند متعال رفع موانع و مشکلات و  موفقیت وسربلندی روز افزون را آرزومندم.

مهندس رویا صادقی

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در رشته برق

 

راهنما

راهنمای سامانه‌ها و دسترسی سریع به بخش‌های پورتال سازمان